fredag 29 november 2013

Mognad


I tiderna fick jag lära mig katan ur Naifanchi-serien. På äldre dagar har intresset för teknikmönster igen ökat, särskilt nu när jag försöker göra min egen dokumentation av taekwondon och jag utfört lite forskning i den historiska relationen mellan taekwondo och karate. Jag har bla tittat på lite youtube-klipp på olika karatestilars tolkningar av Naifanchi-katan, och hur man kan se dem i teknikmönster som används inom taekwondo. 

I detta råkade jag snubbla på ett verkligt bra klipp. Det var en karatemästare i åldern omkring 70-80 som utförde Naifanchi Sandan med mycket stor precision. Min uppfattning av presentationen var att utförandet var mycket bra och vittnade om en livstid av erfarenhet (det handlar alltså om en seriös utövares presentation). -Tekniken var ren och konsekvent, snabba accelerationer och knivskarpa retardationer, samt fokus på topnivå. I kommentarerna under klippet förekom det vanliga tjaffset, men en kommentar fångade min uppmärksamhet. Det lät nånting i stil med: – “Don’t waste your time watching this! It’s all wrong. This guy stinks!”. 

Man har ju småningom börjat vänja sig med alla subjektiva och osakligt kritiska uppfattningar som hejvilt skrivs om andras prestationer på youtube, men den här personen avvek på det sättet att han inte enbart nöjde sig med att berätta att teknikmönstret var fel utan ytterligare uppmanade andra att inte slösa sin tid på att titta på det. Uttrycket är väldigt kraftigt och pompöst, och visa läsare kan kanske falla i fällan att tro att skribenten vet vad han talar om. Min slutsats blir ändå den att skribenten åtminstone själv tror att han vet/kan bättre än mästaren i videon. Jag kunde därför inte låta bli att klicka på skribentens alias och fick därmed upp hans personliga sida. Det lustiga med youtube är att man kan kolla precis alla kommentarer som en användare har skrivit. En snabb koll på denna användares inlägg vittnade om en ytterst negativt och kritiskt riktad personen. Jag kunde inte hitta en enda uppmuntrande eller positiv kommentar till ett enda klipp, och då hade personen säkert gjort kring hundra inlägg. 

Det intressanta, men inte helt förvånande, var att personen ofta rört sig på videoklipp berörande dataspel (med inspelade sekvenser av spelarens skärm) och ofta kommenterat spelvideon med inlägg som gick i stil med det tidigare - ofta hur han själv skulle ha presterat bättre än spelaren i den aktuella videon. Jag tänker först  jo – om man är expert på dataspel kanske man spenderar allt för mycket tid framför datorn och för lite tid i träningssalen? Jag utgick ju trots allt ifrån att personen är karateutövare eftersom han också rört sig på vissa karateklipp och ansett sig ha kompetens att göra vissa uttalanden om diverse videon. 

Men det roligaste kommer ändå när jag scrollar ner till personens allra första inlägg på youtube. I ett av de tidigaste inläggen skriver han faktist att han tränat karate ett år nu och har just fått grönt bälte. Pusselbitarna faller liksom på plats på en gång och jag kan inte hindra migsjälv från att le inombords. En utövare med ett års erfarenhet av karate har ansett sig kompetent nog att skicka en kommentar som den ovanstående på ett videoklipp gjort av en karateutövare med en livstid av erfarenhet bakom sig. Det är ju inte första gången detta är så tydligt. Jag har börjat leka med en sådan hypotes att de som är de största gaphalsarna, skrytmakarna, besserwisserna, och förståsigpåarna är tyvärr de som har minst erfarenhet, och definitivt minst mognad.Jag vill ju tro att hård träning är ett bra botemedel mot den sortens sjukdom.

Jag kan ytterligare inte låta bli att undra - varför har vår skribent inte själv laddat upp nån video? ;)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar