Ja, man inleder ofta sin kampsportskarriär med en hunger för
att lära sig slå, sparka, brottas etc, dvs fysiska kamptekniska färdigheter. Olika
människor har förstås olika drivkrafter, olika intresseområden och olika
målsättningar med sin träning. Det kan vara allt mellan självförsvar,
kondition, medaljer och personlig utveckling på det mentala planet. Alla är vi
ju olika, och det är inte helt ovanligt att motiven förändras under karriären.
Det liksom hör till, och på samma sätt som med Maslows behovstrappa utvecklas
utövarens målsättningar vartefter olika behov blir uppfyllda.
Men under karriären utsätts utövaren för flera tillfällen av
tveksamhet – ska jag fortsätta eller söka mig vidare till en annan klubb/instruktör/stil/gren/verksamhet?
Första gången efter allra första träningen – ska jag komma tillbaka till denna
klubb nån fler gång? Detta är synd, för jag tror inte det finns någon
verksamhet som kan visas/upplevas med rättvisa under ett enda träningspass.
Särskilt inte taekwondo som är en så pass bred entitet bestående av flera
delområden.
Den andra tvekan kommer också ganska tidigt i karriären, typ
under eller just efter nybörjarkursen. Det är då som man börjar se vad
grenen/stilen består av för komponenter och ska börja ta ställning till om den
här grenen/stilen med dess instruktörer och infallsvinkel kan föra utövaren
närmare den personliga målsättningen – gillar jag den här typen av aktivitet
överhuvudtaget? Kommer jag att bli bättre på det jag upplever att jag behöver i
den här klubben?
Efter några år, beroende på aktivitet och talang, kommer den
tredje tvekan då utövaren börjar ha koll på stilens/grenens alla tekniker – dvs
det finns inga nya överraskningar och fokuseringen blir inte så mycket nytt
utan mer att finslipa det man redan kan. Är det en person som har ett omättligt
behov av att ständigt få testa nya saker kan en verkamhet då bli tråkig. Det
där med upplevelsen att kunna nåt är ju väldigt olika. Jag upplever ofta att
dessa rastlösa personer har en allt för låg nivå av självkritism. De är ofta
nöjda med att utföra några enstaka tekniker och tror sedan att de behärskar
tekniken och vill gå vidare. De förstår inte värdet i de tusentals repetitioner
som det trots allt krävs för att en teknik ska bli tillräckligt ren och
dessutom kunna aktiveras autonomt.
Kommer man över den tredje tvekan, kommer nästa tvekan ungefär
då man klivit förbi svart bälte och man därmed uppnåt ett stort pinnhål på träningsstegen.
Det är då man börjar leta efter det där omtalade filosofiska djupet som ska
finnas i traditionell asiatisk kampkonst. Man börjar ställa sig frågor som –
finns det inget mer? Är detta allt? Förstår man inte då att fysiska tekniker
endast är en liten droppe i havet så kan det vara svårt att hitta en
fortsättning i verksamheten. Det är faktist också så att vissa utövare inte
vill tro att det finns. För dem är att tänka sig att det finns nåt mer djup i
en verksamhet som handlar om biomekanik är att tro på hokus pokus. Tyvärr har
70/80-talets media marknadsfört och förvrängt kampsportens kärna till nån form
av övernaturlig magi som också kanske bidrar till att seriösa kampsportare
gärna vill ta avstånd till en djupare mening. Det är synd.
Jag har ju själv gått genom alla dessa tveksamheter under
min karriär och har funnit att - jo, det finns alltid mer! Det finns alltid nya
saker att lära sig, såväl biomekaniska som filosofiska. För mig tog det väldigt
många år innan jag faktist förstod vad det innebar med påståendet att lära sig
kriga för att undvika kriga. Vi har nyligen diskuterat detta påstående på
träningarna och jag har också försökt att sätta själva man-to-man-combat i perspektiv
mot alla andra viktiga faktorer som påverkar ett krigs utkomst. Krig ska i våra
dagar ses som utmaningar i livet. Som exempel är det faktist viktigare för oss
idag med psykologiskt manipulativa färdigheter än
man-to-man-combat-färdigheter. Att få en människa att inte vilja slåss är alla
gånger effektivare än att försvara oss i ett begynnande slagsmål. Lyckas vi få
människor i vår omgivning att tycka om oss behöver vi ju aldrig slåss. Därmed
blir att sprida glädje ett mycket effektiv vapen i livets krigsföring. Detta
bör studeras noggrant!
Jag har hämtat mycket av min insikt och mitt synsätt från
olika litterära verk jag tagit del av under åren. Jag tänkte därför delge en
liten top-five-lista på viktigaste verken som gett mig nån form av banbrytande
tankar angående krigsföring, som kan tillämpas på livets olika vardagliga
utmaningar. Jag tror på nåt sätt att detta är vad kampsportsträning handlar om
– att kunna manipulera omgivningen så att ett slagsmål inte kan äga rum. Om jag
inte behöver uppleva rädsla över en fysisk förlust är jag fri att studera och
använda andra metoder.
1.)
Fem ringars bok av Myamoto Musahi, tolkad av
Stefan Stenudd2.) The Art of War av Sun Tzu, översatt av Samuel Griffith
3.) The Grandmasters Book of Ninja Training av Masaaki Hatsumi
4.) Bubishi av Patrick McCarthy
5.) 47 Ronin, romantiserad av John Allyn
Alla dessa ovanstående verk, och många många fler, har något viktigt de vill signalera. Det är
inte självklart att man förstår dem första gången man läser dem. Särskilt inte om
man läser dem för tidigt i karriären. Man kan inte förstå ett djup av nåt man
inte begriper ytan av först. Därför rekommenderar jag att man läser dem fler
gånger under karriären. Jag har själv upplevt att de gett nya tankar varje gång
jag läst dem, och jag har också fått en känsla av djupare förståelse för
innehållet varje gång. Kampsportsträning är ständigt pågående. Är man inte i
salen och tränar kan man alltid studera litteraturen (med tyngdpunkt på studera, inte enbart läsa). Sätt hellre din vilotid på nåt av
dessa verk än att sitta framför datorn och ta del av diskussionsforum där en
massa wannabes skyter om sina kusiners färdigheter. Eller gamla gubbars privata
bloggar som berättar om deras personliga livsuppfattningar :)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar