Varje
persons etik växter fram genom en räcka av entiteter enligt följande:
TRO => VÄRDERINGAR => MORAL => ETIK.
Allt börjar alltså från en människas tro – vad är verklighet, vad är inte verklighet? Vi bör förstå att verklighet för en individ inte nödvändigtvis är verklighet för en annan. Vissa saker har vetenskapen kunnat bevisa (jorden är rund), men det finns saker som vetenskapen inte kan bevisa men som fortfarande betraktas som sanningar. Till exempel religiösa frågor – finns det liv efter döden, är människor innerst inne goda? Utifrån sin tro skapar människan sina personliga värderingar – vad är viktigt, vad är inte viktigt? Värderingarna utgör en slags prioriteringsordning för trosuppfattningen. Exempelvis om en människas religiösa tro säger att det är fel att utföra kirurgiska ingrepp, men ett barn riskerar att dö utan en rutinmässig operation (tex blindtarmsoperation). Värderingarna berättar vad som är viktigare. Tro och värdering arbetar ofta på ett undermedvetet plan och det är svårt att förklara varför något är som det är, man bara vet det. Ur värderingarna skapar sedan individen en moral – vad som är rätt och fel. Också här handlar det om en magkänsla. Ofta är det svårt att förklara varför man anser att något är rätt eller fel, men man vet ändå med all säkerhet. Etiken är det sista steget i räckan där man försöker verbalisera moralen. Etiken utgör ett slags regelverk som man skapar för sig själv enligt hur man lever. Reversibelt kan alltså mitt tidigare exempel ,ed mannen med köttyxan se ut på följande sätt: -Jag skjuter mannen (etik) därför att jag anser mig ha rätt till det (motal) eftersom barnet är oskyldigt och mannen har initierat scenariot (värdering), ty den som sig i leken ger får leken tåla (tro).
TRO => VÄRDERINGAR => MORAL => ETIK.
Allt börjar alltså från en människas tro – vad är verklighet, vad är inte verklighet? Vi bör förstå att verklighet för en individ inte nödvändigtvis är verklighet för en annan. Vissa saker har vetenskapen kunnat bevisa (jorden är rund), men det finns saker som vetenskapen inte kan bevisa men som fortfarande betraktas som sanningar. Till exempel religiösa frågor – finns det liv efter döden, är människor innerst inne goda? Utifrån sin tro skapar människan sina personliga värderingar – vad är viktigt, vad är inte viktigt? Värderingarna utgör en slags prioriteringsordning för trosuppfattningen. Exempelvis om en människas religiösa tro säger att det är fel att utföra kirurgiska ingrepp, men ett barn riskerar att dö utan en rutinmässig operation (tex blindtarmsoperation). Värderingarna berättar vad som är viktigare. Tro och värdering arbetar ofta på ett undermedvetet plan och det är svårt att förklara varför något är som det är, man bara vet det. Ur värderingarna skapar sedan individen en moral – vad som är rätt och fel. Också här handlar det om en magkänsla. Ofta är det svårt att förklara varför man anser att något är rätt eller fel, men man vet ändå med all säkerhet. Etiken är det sista steget i räckan där man försöker verbalisera moralen. Etiken utgör ett slags regelverk som man skapar för sig själv enligt hur man lever. Reversibelt kan alltså mitt tidigare exempel ,ed mannen med köttyxan se ut på följande sätt: -Jag skjuter mannen (etik) därför att jag anser mig ha rätt till det (motal) eftersom barnet är oskyldigt och mannen har initierat scenariot (värdering), ty den som sig i leken ger får leken tåla (tro).
Etiken
är den mest medvetna i räckan, och kan därmed resoneras kring ganska fritt
(huruvida jag borde ha skjutit mannen i huvudet, bröstkorgen eller benet).
Kritik mot vår etik tar vi sällan som personligt påhopp eftersom den ligger
längre ifrån den personliga kärnan. Ju närmare kärnan (tron) vi kommer desto
mer börjar vi skydda oss mot kritik och vi tar ofta kritik mot tron som en
attack eller ett personligt påhopp (hur kan jag anse att barnets liv är värt
mer än den andras?). Man brukar ju skämtsamt säga att man ska undvika att prata
politik eller religion på fester, eftersom det alltid riskerar att urarta i
bråk, och det är nåt jag får hålla med om. Jag har ”lyckan” att ha en färsk
erfarenhet där jag blev attackerad på det personliga planet i arbetet och
därmed fick chansen att analysera min egen reaktion i förhållande till den
presenterade teorin (man ska hitta det positiva i alla utmanande situationer)
:)
-
Det var en kollega som var förbannad och störtade in på kontoret och gav mig en
ordentlig utskällning. Det var förstås en frustration som lett till ilska som
vuxit sig så stor att den inte längre kunde tyglas. Jag bär själv på mycket
frustration för olika saker, så jag har inte det minsta svårt att förstå själva
känslan. Vad vi gör med den frustrationen är sedan mycket det som definierar
oss som personer. När någon kommer in i ett frustrerat tillstånd brukar det
ändå gå att resonera sig fram till en förståelse. I nästan 99% av fallen beror
det på saknad av information – människor irriterar sig på beslut och händelser,
men har inte information om varför dessa beslut och händelser är de bästa (kanske
av flera dåliga alternativ). Ofta kan det också vara så att jag själv saknar
information. Att utbyta information i ärendet är således min första avsikt när
någon är kritisk till ett beslut. I ett känslomässigt neutralt tillstånd är det
förstås mycket lätt att sitta och resonera kring olika teorier och hur man
borde/kunde göra. Tyvärr styrde kollegans ilska in honom på vad jag tolkade som
förolämpningar på det personliga planet, vilket aktiverade väldigt starka
försvarsimpulser hos mig. Detta avledde min första avsikt med informationutbyte
till ett mera ”stand my ground”-tänkande, rent mekaniskt utan medvetet
tänkande. Låt mig förklara varför:
-
I min trosgrund ligger en förkärlek till hårt arbete. Jag tycker väl ungefär så
att varje människas lycka ligger i hennes egna händer genom det arbete hon
utför. Jobbar man hårt kan man förvänta sig belöning och framgång (lön,
befodran, avancemang, möjligheter), och är man lat ska man inget ha. Man ska
göra rätt för sig och göra sig förtjänt av den lyx som samhället erbjuder
(gratis utbildning, sjukvård, socialvård, rättsväsende etc). Jag hatar
parasiter som pga lathet utnyttjar samhälleliga funktioner som finansieras med
skattemedel och som är avsedda för verkligt behövande. Denna tro syns förstås i
min etik – på det sätt som jag utför uppdrag som jag tar mig för. På min
arbetsplats är jag mycket samvetsgrann, noggrann, tom perfektionist (till den
grad att det ibland irriterar samarbetspartners:)). Saker och ting ska göras
ordentligt från början till slut, och jag offrar gärna pauser och fritid för
att få saker klara i tid.. Annars är jag helt enkelt inte nöjd med mig själv.
Att få en kommentar enligt ”ni sitter bara här och leker på arbetstid och vill
inte hjälpa personalen” är för mig en attack mot min tro – vilket placerar mig
i en försvarsposition. Det som sker då är att jag förlorar intresset för den
ursprungliga orsaken till frustrationen och intresserar mig istället för att
försvara mig mot attacken – dvs att jag definitivt inte sitter och leker på
arbetstid och att vi försöker arbeta maximalt effektivt enligt de resurser som
står till förfogande. Det som är viktigast är förstås det att göra klart att
kommentarer som ovanstående inte accepteras. Vill man förbättra
kommunikationen/servicen mot mig ska man hålla sig på ett sakligt plan. En
objektiv åskådare ser nu att dialogen har bytt fokus – nu handlar det inte
längre om störningen i arbetet som föranlett kollegans frustration utan ett
matkspel.
Vidare
fortsätter kollegan med att påstå att jag arbetar ”enligt ett sovjektiskt
system där man prioriterar kamrater”. Åter igen känner jag kommentaren som en
attack mot min personlighet. Kommunism hör till de politiska läggningarna som
jag håller väldigt långt ifrån min egen uppfattning (tro) om rättvisa. Enligt
mitt tidigare resonemang ska det inte finnas några tak för hur långt man kan
avancera om man är beredd att jobba hårt. Lika för alla-tänkande funkar inte
för mig eftersom jag ser att det finns både lata och aktiva människor. De lata
är nöjda med lite medan de aktiva jobbar hårt och borde därmed ha möjligheter
att erhålla mer än de lata. Att påstå att jag skulle ha någon typ av
kommunistisk läggning är enligt mina värderingar mycket fult. När man tar
steget att kasta ur sig kommentarer/förolämpningar av nämnd karraktär är man
inte längre intresserad av att få hjälp eller att förbättra sin
arbetsstituation, men är mera intresserad av att hävda sin makt, vilket också
bekräftas av kommentaren ”har ni glömt vad som är primärverksamheten här?”. När
man står måltavla för detta är det lätt att man sugs in i maktkampen. Här
gäller det att vara observant på känslorna. Vissa angripare strävar nämligen
aktivt till att dra in den andra i kampen, med ömsesidiga förolämpningar, därför
att det då är lättare att skapa befog för det egna beteendet eller skapa
anledning att eskalera till nästa stadie (fysisk agerande) – han sade ju också
si eller så...
Så
mycket människa är jag att jag kan erkänna att jag blir rasande när någon
förolämpar mig på den lägsta nivån (tron), vilket jag också blev i min
berättelse. Detta är definitivt inte någon god egenskap, som för det mesta inte
leder till den optimalaste lösningen. Vid en konfiktsituation är det viktigt
att man kan identifiera när konflikten går från yrkesmässig till personlig. När
detta sker är alltid subjektivt (vi tolkar alla information olika) men i regel
sker det när ena parten kommenterat nåt som ligger i tron hos den andra. Att
vara medveten om sig själv, vilken grundtro man har, och hur man strukturerar
upp tron till etik är något som det löns att lära sig om man vill ha bättre
kontroll över sina handlingar. Här kommer vi då in på det verkliga
självförsvaret där hanslingsförfarandet är mycket komplext. I självförsvar
handlar försvarets effektivitet mycket om tid. Vi har endast så många sekunder
på oss att ta ett beslut om agerande innan köttyxan hinner fram till oss. På
den korta tiden ska vi ha klart för oss den optimalaste lösningen som står i
förhållande till vår etik – dvs vad vi är kapabla att göra. Etikens betydelse
är här enorm. Den ska jag återkomma till inom kort.
Fortsättning
följer...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar